Alla inlägg den 3 juli 2006

Av argapappan - 3 juli 2006 09:34

Fåglarnas envisa skönsång brukar väcka mig vid tre-fyra tiden, och ljuset gör det svårt att somna om. Härom morgonen klädde jag på mig och smög ut för att inte väcka piltarna. Utanför huset höll världen just på att vakna och de två tranorna lyfte majestätiskt från ängen, trumpetade och flög bort över grantopparna. Jag tog några djupa andetag och fick den bekanta känslan av "just så här ska livet vara!". Nu har jag ju lärt mig att svenskens naturromantiska vurm och känsla är en konstruktion sprungen ur nationalromantikens behov att framhäva just vårt land, men det förtar inte känslan av hur skön vår tillvaro är när vi är i någorlunda samklang med naturen. Är det någon som vet vad vi har för fågel i holken utanför stugan (se bild nedan)? Spindeln, vad heter den tro?

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Omröstning

Dagens fråga: Är vår känsla för naturen en konstruktion?
 Ja, visst är det så!
 Njaaae, kanske
 Nej!
 Hmmmm, suspekt fråga

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2006
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards